CHRIS MURPHY

Al 25 jaar lang verdient de briljante multi-instrumentalist Chris Murphy zijn brood met muziek. Chris Murphy werd geboren in de buurt van New York in een Iers-Italiaanse familie. Zijn jeugd stond in het teken van vele muzikale invloeden, waaronder Italiaanse mandolinemuziek, bluegrass en folk. Door de jaren heen heeft Chris een uitgebreide catalogus van meer dan 500 werken opgenomen, 16 soloalbums uitgebracht en zijn veelzijdige talenten maken hem een gewilde componist voor films. Hij heeft opgenomen met leden van Wilco, fIREHOSE, The Waterboys, Buena Vista Social Club en Grant Lee Buffalo, en heeft opgetreden in de Verenigde Staten, Engeland, Ierland en Nederland.

Murphy vindt zijn draai op het podium, waar spontaniteit en improvisatie de boventoon voeren. Zijn energieke optredens tonen niet alleen zijn virtuositeit, maar weten ook het publiek op te zwepen met zijn muziek en verhalen.

“Een charismatische performer en een vuurspuwende virtuoos op de viool, Chris Murphy propt meer muzikale mijlen in een korte set dan de meeste spelers in een hele tour.” “Betoverend en betoverend… Een getalenteerde en innovatieve speler,” aldus Dirty Linen Magazine. Kaj Roth van Roth N’ Roll voegt hieraan toe.

ACTING THE MAGGOT

Acting The Maggot is momenteel misschien wel de beste Ierse feest-folkband van Nederland en speelt de meest herkenbare, opzwepende en gevoelige muziek in de stijl van The Pogues, Flogging Molly en The Dubliners. Acting The Maggot maakt van elk optreden een enorm Iers feest!
Acting The Maggot speelt 100% live Ierse folk, pop, punk, rock en alles wat daar raakvlakken mee heeft. Dat gaat van gevoelige ballads tot geweldige feestmuziek. En met dat laatste weten ze menig feesttent en festival op zijn kop te zetten. De naam ‘Acting The Maggot’ komt uit het Dublins dialect en word gebruikt voor mensen die zich raar, vreemd een beetje kinderachtig gedragen. Kinderachtig is de muziek in elk geval niet die de band speelt!
Sinds de start van de band in 2013 toen ze hun allereerste theatershow gaven tot de dag van vandaag: de band weet zich altijd weer voor in de etalage te zetten. In 2017 gebeurde dit toen een filmpje van een mashup van DJ Paul Elstak en Flogging Molly ruim een miljoen views wist te halen op videosite Dumpert.
In 2018 werd Acting The Maggot uitgenodigd door de Chinese overheid in Beijing om daar Nederland te vertegenwoordigen op een groot festival. De live-uitzending van het festival werd door zo’n 10 miljoen mensen bekeken. Ook de Nederlandse pers dook op Acting The Maggot en dus verschenen ze bij RTL’s Editie NL en waren ze op NPO Radio 2, NPO Radio 5 en Radio 538 te horen. Op de grootste Ierse nieuwssites verscheen een video van de band al spelend op de Chinese Muur.
Zelfs grote rockbands als Foo Fighters zijn onder de indruk van een door Acting The Maggot opgenomen versie van The Pretender (met een Ierse draai). ‘The Foo’s’ deelden het filmpje op hun Insta-account en wederom wist de (internationale) pers Acting The Maggot te vinden. Twee maanden daarna zagen de leden van Queens Of The Stone Age ook een door Acting The Maggot gespeelde versie van ‘No One Knows’. Ook zij deelden deze video van Acting The Maggot op hun account.
Acting The Maggot speelde afgelopen jaren op festivals in binnen- en buitenland. In het najaar van ’24 starten ze met een grote theatertour in Nederland, maar ze zullen eerst weer op festivals hun feestje gaan vieren.
Waan je in een grote Ierse pub als een van de beste Ierse feestbands die Nederland rijk is het podium betreedt dus…. Party like the Irish and don’t stop Acting The Maggot!

THE AMY WINEHOUSE BAND

The Amy Winehouse Band is de oorspronkelijke band van Amy Winehouse, onder leiding van haar langdurige muzikaal directeur, bassist en goede vriend Dale Davis, en met de getalenteerde jonge zangeres Bronte Shandé. Met toevoeging van nieuwe en deels niet eerder vertoonde beelden op het scherm, brengt The Amy Winehouse Band een volledig authentieke herinterpretatie van het unieke geluid van Amy Winehouse.

Amy Winehouse, de grootste vrouwelijke stem ooit uit het Verenigd Koninkrijk, en voor velen de meest invloedrijke artiest van haar generatie, wordt gemist door alle liefhebbers van haar muziek. Deze bijzondere show is een eerbetoon aan haar legendarische carrière, met de muzikanten en bandleden die haar het beste kenden. Ze stonden naast haar op podia over de hele wereld en hebben bijgedragen aan het creëren van haar tijdloze geluid, zowel op het podium als in de studio.

The Amy Winehouse Band vertolkt alle hits van Amy, waaronder onvergetelijke nummers als ‘Rehab’, ‘Valerie’, ‘Back To Black’, ‘Love Is A Losing Game’, ‘Tears Dry On Their Own’ en ‘I’m No Good’.

DOCTOR MILLAR

Doctor Millar (ook bekend als Seán Millar) behoeft eigenlijk geen introductie, vooral niet in Dublin, zijn thuisstad. Hij is een opmerkelijke singer-songwriter en ‘theatermaker’ die terecht veel lof heeft ontvangen voor zijn albums en theaterprojecten. The Irish Times noemde hem ‘de Dichter des Vaderlands van de donkere kant van Dublin, een Ierse nationale schat’, terwijl Hotpress hem prees als ‘de beste songwriter van Ierland’, en voor de RTÉ Guide blijft hij ‘de beste tekstschrijver van Ierland’. Toch is zijn muziek nooit commercieel geweest. Zoals hij zegt: “Mijn eerste soloalbum The Bitter Lie (1997) was waarschijnlijk het best beoordeelde Ierse album van dat jaar, maar het verkocht geen ene moer – niemand kocht het! Maar elitaire hipsters komen nog steeds naar me toe in bars en zeggen dat het het beste Ierse album aller tijden was!”.

Wat ging er mis? Veel mensen hebben zijn liedjes nooit gehoord omdat ze zelden op de radio of tv in Ierland werden gespeeld, laat staan in de rest van de wereld. Vermoedelijk werd hij als te schokkend of origineel beschouwd. En hij werd niet geholpen door een incident toen hij geboekt was voor een belangrijk RTÉ-radioprogramma bij de release van The Bitter Lie en hij met de presentator aan het praten was. “Het was 11 uur op een zondagmorgen, en de belangrijkste luisteraars waren mensen in hun auto’s op weg naar huis van de mis. Ik begon te spelen, en hij vroeg ‘wat deed je gisteravond?’, en de regel kwam eruit ‘gisteravond heb ik met je vrouw in jouw bed de liefde bedreven, weer’ (de opening van You’re Not Paranoid). Ik stelde me al die boeren voor die in de greppels crashten….”

Seán’s teksten kunnen schokkender zijn dan die van welke punkband dan ook, maar zijn doel is om verhalen te vertellen over alledaagse levens, hoe onverwacht deze ook mogen zijn. Zijn invloeden zijn onder andere de klassieke Ierse band Planxty en The Velvet Underground, en hij ziet zichzelf als “een folk muzikant die punk rock’n’roll dingen doet. Een deel van de folk traditie is het vertellen van de verhalen van je eigen tijd. De folk traditie bood ook een soort anti-showbiz uitvoering die ik geweldig vond. Een eerlijkheid van expressie, een manier van zijn met een publiek die niet voelde als liegen”.

Dat debuutalbum bewees dat hij een geweldige verhalenverteller was, vaak met gemakkelijke melodieën gecombineerd met dapper originele teksten. Het bevatte ook de eerlijke Alcohol Problem, en Saint Stephen, een prachtig geobserveerd lied over een man die priester wordt omdat het lijkt alsof er niets anders is dat hij kan doen (‘je hebt geen bijzonder talent, maar niemand lijkt het erg te vinden. Je bent een priester, Stephen’). Latere nummers waren onder andere Donna Quixote (van The Deal, 1998), dat “een kort verhaal is over een ijdele man en een mooie vrouw” en klinkt als een aangrijpende Leonard Cohen ballad. You Just Can’t Let Things Go (van Always Coming Home, 2002) is een doordacht stuk over ouder worden en veranderende waarden, terwijl Ruining Everything (2022) het opgewekte Communion Money bevat, “een viering van liefde voor mijn familie”. Het album bevat bijdragen van de geweldige Dónal Lunny (van Planxty fame) en “een van de grootste Ierse muzikanten aller tijden. Hij zou er maar voor één nummer zijn, maar eindigde met spelen op een paar omdat hij de dingen leuk vond. Ik was opgetogen”.

Het eigen verhaal van Doctor Millar is net zo intrigerend als zijn liedjes. Na zijn afstuderen aan University College Dublin met een graad in Engelse Literatuur ging hij naar Londen om zich bij vrienden aan te sluiten die daarheen waren verhuisd en begon een band, Doctor Millar and the Cute Hoors. Ze werden een cultsucces in het VK, Zwitserland en zelfs Sicilië, maar toen ging het allemaal mis toen “grote labels interesse toonden, maar een voor een zich terug begonnen te trekken”. Seán eindigde met “werken als grillkok en proberen mezelf dood te drinken”.

Terug in Dublin hielpen de briljante recensies voor zijn eerste soloalbum niet om de rekeningen te betalen. Hij was nu gelukkig getrouwd maar “had het echt moeilijk”. Dus begon hij te werken als een gemeenschapsmuzikant, ingehuurd door verschillende organisaties en gebruikte muziek om sociale problemen te helpen oplossen. Hij werkte met jongeren die voor de rechter waren verschenen en werd opgedragen om training in de kunsten te volgen. Hij werkte met een gemeenschapsgroep in een gebied “met enorme drugsproblemen”, en een andere die vrouwen hielp die net uit de gevangenis waren gekomen. Veel van zijn projecten omvatten gemeenschapsgerichte uitvoeringsstukken, waarbij muziek en theater werden gemengd – en hij ging door met het creëren van veelgeprezen muziek en theaterwerk voor een veel groter publiek.

Silver Stars vertelde de verhalen van oudere homoseksuele Ierse mannen, gebaseerd op interviews die Seán had gemaakt in Ierland en New York, en het doel was om te verrassen en te laten zien dat “dit buitengewone mensen zijn die buitengewone levens leiden”. Geënsceneerd door Dublin’s beroemde Brokentalkers Theatre Company, speelde de show op het Bealtaine Festival in 2008 en het Dublin Theatre Festival in 2009 en werd vervolgens opgevoerd in New York, Parijs, Finland en Nieuw-Zeeland. Zijn tweede samenwerking met Brokentalkers, The Blue Boy (waarvoor hij muzikaal directeur was en de “donkere, minimalistische score” leverde), was ook een hit en toerde veel in Europa. Zijn vele latere theaterprojecten omvatten twee shows die hij zelf schreef en regisseerde, waaronder The Last Ten Years, gemaakt met een groep herstellende verslaafden en verkende de drugshandel en het leven van Afghaanse papaverboeren.

Hij zegt dat “theater is waar ik van heb geleefd en mijn gezin mee heb opgevoed de afgelopen twintig jaar” maar zijn werk als singer-songwriter “ligt het dichtst bij mijn hart”. Hij is nooit gestopt met het schrijven van liedjes, en zijn muzikale avonturen omvatten samenwerkingen met zijn goede vriend Nick Kelly. Ze speelden samen in de vijfkoppige Unelectables, waarbij ze hun punky roots herleefden, en zijn weer samen in Dogs, die samen spelen als duo “als niemand anders kan komen opdagen”. En ze doen het behoorlijk goed – ze hebben twee jaar achter elkaar op Glastonbury gespeeld en zelfs twee singles op de RTÉ-afspeellijst gekregen.

Maar het lijkt buitengewoon dat zo weinig mensen dat achter-catalogus van enorm geprezen albums hebben gehoord. “Ik zou het geweldig vinden als mijn albums beter bekend zouden zijn”, zei Seán. “Dat zou een droom van mij zijn, dat meer mensen ze horen”.

Het is wel het minste dat hij verdient.

(Robin Denselow, The Guardian)

“One of Ireland’s greatest songwriters” Hotpress“

“Millar is half Leonard Cohen and half Jarvis Cocker… he remains Irelands best lyricist” RTE Guide

“Full of honesty and integrity” The Journalist

“He is the poet laureate of Dublin’s dark side, an Irish national treasure” Irish Times

Wendy James

Transvision Vamp, onder leiding van de onweerstaanbare Wendy James, maakte eind jaren 80 furore in Engeland. Het duurde niet lang voordat de vonk oversloeg naar de rest van de wereld. Met de singles I Want Your Love van het debuutalbum Popart (1988) en Baby, I don’t care van opvolger Velveteen (1989) maakte de band een succesvolle cross tussen het alternatieve punkrock circuit en het grote publiek. Baby I don’t Care prijkte wekenlang in de bovenste regionen van de UK Singles Charts. Ook in Nederland werd het nummer een hit. Velveteen haalde de eeste plek in de UK Album Charts.

Drie albums maakte de band voor het MCA-label. In 1991 hield ze het voor gezien. Wendy James nam vervolgens als solo-artiest het door Elvis Costello geschreven album Now Ain’t The Time For Your Tears (1993) op dat het succes van Transvision Vamp niet kon evenaren. Bassist Dave Parsons ging spelen bij Bush.

En dan is het oktober 2021 en staan Wendy James en Transvision Vamp weer op het podium. Met dezelfde energie als 30 jaar geleden. Wendy’s stem heeft niets aan kracht ingeboet. Kortom: een ongecompliceerd avondje punkrocken!

Ellen Foley

Sinds ‘Paradise By The Dashboard Light’ (1977) kan niemand meer om Ellen
Foley heen. Direct na de release van Meat Loaf’s wereldhit ontstond er tumult
en rumoer: was de dame in de clip wel de echte zangeres? Nee, zo bleek. De
vrouwelijke stem was die van Ellen Foley. Net zoals op de rest van de nummers
op ‘Bat Out of Hell’. Haar naam was in één klap gevestigd.
Na haar Meat Loaf-periode zette de Amerikaanse zangeres het succes voort
met haar solo-album Nightout dat twee superhits voortbracht: ‘We Belong To
The Night’ en ‘What’s The Matter Baby’. Twee albums volgden waarna ze zich
stortte op haar werk met en voor anderen: van Joe Jackson tot The Clash, en
van musicals op Broadway tot filmrollen in Cocktail (met Tom Cruise) en Fatal
Attraction.
Ruim 40 jaar later kruipt het bloed waar het niet gaan kan en tourt de levende
rocklegende weer met haar band de wereld over. Natuurlijk ontbreken de hits
niet!

CLUB 1970

1970. The Beatles leveren hun laatste album Let It Be af. Jimi Hendrix overlijdt. Bridge Over Troubled Water, Déjà Vu en Woodstock staan bovenaan de albumjaarlijsten. 1970 is ook het jaar waarin Eric Clapton, Van Morrison en Neil Young misschien hun beste platen maken. Bob Dylan en The Band hebben een grote invloed op de popmuziek. En festivals als Pinkpop, Kralingen en Isle Of Wight worden voor het eerst gehouden.

Genoeg redenen om muzikaal 1970 te vieren. Eric van Dijsseldonk (momenteel in de theaters op toernee met Johan Derksen) omringt zich met de crème de la crème van de Nederlandse muzikanten die eerder speelde bij o.a. Bertolf, Henny Vrienten, Ellen ten Damme, Erwin Nyhoff, JW Roy, While My Guitar Gently Weeps (George Harrison Tribute) en Ricky Koole. Samen brengen ze een ode aan het moois dat 1970 voortbracht. Dylan, Clapton, McCartney, Lennon, Harrison, Star, Young, Hendrix… Ze komen tijdens de show allemaal voorbij. Aanrader voor clubs en festivals!

Band:
Eric van Dijsseldonk – zang/gitaar,
Theo Sieben – gitaar/zang,
Rob Geboers – hammond/piano/zang,
Bart Wijtman – bas/zang,
JJ Goossens – drums.

DYZACK

dyzack doet het weer! Opnieuw uitgevonden!
In de jaren 90 als solo-act en in bandformatie begonnen en furore gemaakt met optredens op o.a. Lowlands, het ontvangen van de zilveren harp en een discografie van zeven albums. In een tweede dyzack-leven vele solo-optredens op mooie festivals als Manana Manana, headliner in de Nederlandse clubs en support bij onder meer Bettie Serveert.
Daarnaast een nieuwe carrière begonnen als live-muzikant en componist voor diverse spectaculaire theatervoorstellingen van theatergroep Vis a Vis en de jeugdtheatergroep Meneer Monster.
Geïnspireerd, maar ook licht geïrriteerd door de conservatieve houding tegenover muziek in theater, roept de plicht om weer eigen muziek te laten horen. Erik Hofland alias dyzack alias jetkuboj, een alter ego in een alter ego. Voor de gelegenheid heeft dyyzack geheel eigenhandig een nieuw apparaat als instrument gebouwd dat er complexer uitziet dan de flaterfoon van Guust Flater. Klinkt ingewikkeld? Voor het overzicht brengt dyzack naast zijn nieuwe repertoire ook nog zijn oudere werk waarbij hij zang en gitaar combineert, zoals u het gewend bent.

THE MAGIC NUMBERS

Het was 2002 in West Londen dat broer en zus Stodart en broer en zus Gannon The Magic Numbers oprichtten. Vanaf het prille begin was de band gezegend met fans als The Chemical Brothers, Travis en Ed Harcourt, waarvoor ze in de Londen area support shows dedenOok bij indie label Heavenly Recordings speelde de band zich in de kijker, wat resulteerde in hun eerste albumrelease in 2005. Een uitgebreide wereldtournee volgde die de band naar Europa, USA, Japan, Australië en Nieuw Zeeland bracht.

Met hun tweede album Those The Brokes op zak speelde de band wederom over de wereld en stonden ze onder meer op Glastonbury 2007.

Het derde The Runaway (2010) en vierde album Alias (2014) volgden, waarna de band in 2015 tourde met MacAlmond and Butler.

In 2018 zag de meest recente plaat Outsiders het licht, waarmee The Magic Numbers in 2019 weer volop het live circuit ingaan. En gelukkig voor alle Nederlandse en Belgische fans zal de band – vijf jaar na hun laatste bezoek – ook in de Benelux te zien en te horen zijn.

 

JOHN DAVIS

John Davis vormde in 1993 samen met Lou Barlow de spil van de Amerikaanse indie lo-fi band The Folk Implosion. Begonnen als nevenproject van Barlow, die op dat moment speelde in Sebadoh, scoorde de band een hit met Natural One, afkomstig van de soundtrack van de film Kids. In 2000 zei Davis de band vaarwel en ging solo verder.

Naast zijn leven als muzikant, ontwikkelde Davis zich als activist. Hij staat op tegen zowel sociale misstanden als economische uitbuiting van mens en natuur. Tegelijkertijd geeft de literatuurwetenschapper les op een speciale school in Durham, US.

In 2017 neemt Davis samen met zijn begeleidingsband The Cidadas het album El Pulpo op dat lovende kritieken krijgt: “There’s something very special about the way he creates songs, as if he’s a pop specialist, combining notes as only he can…”,  “El Pulpo” is an electrifying record, the type that lingers in your mind before it’s had a chance to sink in…”. Het album verscheen in een gelimiteerde oplage op cassette en was binnen een mum van tijd uitverkocht.

The Citadas bestaat uit drie muzikanten op synth, vocals en laptop.